LABnotes is een ontwikkelingsproject van Johnny MUS en het Belgische blazersensemble I SOLISTI met als inzet nieuw, jong talent ontdekken en laten groeien in een professionele context. Francis Pollet, artistiek leider van I SOLISTI, buigt zich - in samenwerking met huiscomponist Frederik Neyrinck - over de zoektocht naar de muzikale talenten. Mieke Laureys scout de jonge auteurs, in samenwerking met de afdelingen Woordkunst, Acteren en Kleinkunst van het Koninklijk conservatorium Antwerpen.
Welkom op onze eerste voorstelling van LABnotes op woensdag 9 november 2022 om 19u in c o r s o.
Dag Stad
Mijn huis liep scheuren en gaten op terwijl ik lag te slapen.
Het kraakt en brokkelt bij elke pas.
Heuvelafwaarts ligt de hulp van de stad - maar scheefhangende torens en ontruimde straten leggen daar een nog veel grotere schade bloot.
'dag stad' is een muziektheaterstuk dat onderzoekt wat een mens nodig heeft om thuis te zijn, en wat er met mens en thuis gebeurt als die twee uit elkaar worden gerukt.
Fragmenten uit een interview
Met Kato Vanackere, Jasper Charlet en Frederik Neyrinck
Kato, kende jij Jasper al?
Kato: Nee, helemaal niet. In die zin heeft het concept van LABnotes als een ‘blind date’ ook echt gewerkt. Je wordt gekoppeld met iemand wiens werk en karakter je totaal niet kent. Onze eerste gesprekken waren dan ook echt aftastend: wie ben je, wat maak je, wat zijn je doelen? Dat je die persoon nog moet leren kennen is op zich al erg boeiend. Aanvankelijk wist ik totaal niet wat ik me moest voorstellen van deze samenwerking. Ik had wel al ervaring in muziektheater met jazzmuzikanten, maar dit is de eerste keer dat ik samenwerk met een klassiek componist. Jasper kwam me meteen voor als iemand die zelf zin heeft in experimenten en met een frisse geest op zoek gaat naar nieuwe ideeën. Hij is ook heel erg begaan met het verhaal dat hij wil vertellen via de muziek.
Hoe heb jij je Blind Date ervaren Jasper?
Jasper: Ik wist ook helemaal niet wat ik moest verwachten. Ik kende Kato ergens wel vanuit de wandelgangen, maar had niet echt e3en idee waar ze mee bezig was. Ik had wel meteen het gevoel dat er een zekere klik was. We hebben vaak dezelfde manier van denken en we delen vooral een erg brede interesse. Bovendien is zij ook erg veel met muziek bezig, terwijl ik graag met teksten werk. Toen ik bijvoorbeeld het idee opperde om iets met elektronica te doen, bleek zij daar in haar vrije tijd ook mee bezig te zijn.
Kato: Dat is zeker de verdienste van de casting denk ik. Er wordt echt gekeken naar de profielen en hoe die gematcht kunnen worden.
Hoever staan jullie nu in het traject? En wat mogen we verwachten?
Jasper: We zijn eind juni gestart met de eerste gesprekken. We hebben
dan tijdens de zomermaanden wat geknutseld aan een hele lijst met ideeën en concepten voor de uitwerking. Die willen we nu eerst ook nog eens pitchen voor we er echt mee naar buiten komen. We worden in onze experimenten gevolgd en gecoacht door verschillende specialisten. Jesse Broekman heeft veel ervaring met electronics en zal me hierbij zeker kunnen helpen.
Kato: Naast de expertise van Mieke Laureys kan ik ook rekenen op Peter De Graef voor alles wat met de teksten te maken heeft. Die begeleiding is enorm waardevol binnen LABnotes.
Frederik: Het is de bedoeling dat de voorstelling echt in de laatste weken voor het presentatiemoment definitief in elkaar wordt gestoken, zodat het proces en het onderzoek voldoende ruimte krijgen. We houden het geheel ook bewust eenvoudig qua decors en zo, omdat we de focus echt willen leggen op de tekst en de muziek.
Kato: Ik kan wel al iets vertellen over het verhaal. Het muziektheaterstuk volgt een vrouw die wakker wordt in de ruïnes van haar eigen huis zonder te weten wat er gebeurd is. Wanneer ze uit haar raam kijkt, merkt ze dat ook de hele stad in puin ligt. Het publiek ontdekt gaandeweg wat er aan de hand is.
Jasper: Qua muziek is het idee om te werken met fagot en contrafagot –
wat ik zelf zal spelen – uitgebreid met electronics. Kato zal zelf optreden als verteller, dus we staan ook echt met ons twee op het podium.
Het volledige interview kan je hier lezen.
credits LABnote Dag Stad
credits
tekst en spel: Kato Vanackere
Muziek en sounddesign: Jasper Charlet
coaching: Mieke Laureys, Francis Pollet, Peter De Graef en Jesse Broeckman
co-productie: I SOLISTI
Met steun van de Vlaamse Gemeenschap en c o r s o.
Woensdag 9 november 2022 om 19 uur in c o r s o